woensdag, oktober 12, 2005

"Beter buiten spelen" en "De schoolspeelplaats"



(boek 135 blz, red. Greet Camanida, uitg. Bekadidact, Baarn, 2005 isbn: 90-262-41410-2)

Dit boek over het speel-leerklimaat op de speelplaats is zonder meer een absolute must voor iedereen die betrokken is bij het basisonderwijs.

Ik kom zelf op zeer veel schoolterreinen. Telkens valt het me op hoeveel kansen er blijven liggen om er een leerzame omgeving van te maken. De meeste buitenspeelplaatsen worden stiefmoederlijk behandeld. Ze zijn gewoonweg saai. Heel wat kinderen geraken vaak niet tot boeiend spel en gaan elkaar dan plagen en zelfs pesten. De frustratie van het buitenzijn brengt dan onvermijdelijk moeilijkheden in de klas.
Hoe het anders kan wordt op een fijne en enthousiasmerende manier duidelijk gemaakt in het boek "Beter buiten Spelen"
De schrijvers richten hun blik op de leerkracht, de speelplaats en de vakgebieden(het is een Nederlands boek...).
In het laatste hoofdstuk komen thema-suggesties per seizoen aan bod.
Er is ruime aandacht voor natuur en speelaanleidingen. Positieve praktijkvoorbeelden tonen ons dat kinderen "anders" gaan spelen wanneer er aandacht is voor een uitdagende buitenomgeving. Dit draagt bij tot hun sociale, motorische en communicatieve competenties. Mogelijk zelfs meer, zeker anders dan in een klas. Geen excuses meer om het buitenspelmoment te degraderen tot even luchten van de kinderen:
Wees buitendraads en neem deze buitenkans!

Enkele ervaringen uit de heemtuin:
ALG.:
In Hertog Karel is het duidelijk dat er dankzij de heemtuin minder ruzie is tijdens het buitenspel.

Rollenspel:
-Kinderen gaan in de buis onder de speelheuvel "prehistorieke" spelen. Ze verzamelen noten, zaden en blaadjes om te overleven.
-Boven op de berg worden ze dan weer heldhaftige ridders.
-In de heksenketel op de vuurplaats brouwen ze samen geheime mengsels. Ook in de creahoek worden liters heksensoep bereid. Als dat maar goedkomt....

Muzisch:
-Kinderen geven op het podium spontaan een optreden ten beste.

Motorisch:
-Kinderen springen en klauteren op de speelheuvels, volgen de parcours door de uitgemaaide paden.
-Balanceren op de stam.
-Hinkelen op de boomschijven.

Communicatie.
-In de zitkringen komen ze samen en vertellen.

Creativiteit.
-Ze gaan aan de slag met natuurmateriaal .
-Ze bouwen kampen in het hoekje.

Exploratie.
Elke vierkante decimeter is er wel iets boeiends te vinden. Kikkers springen in het rond, vlinders en libellen fladderen over het terrein. Vogels geven hun beste lied ten beste. Kriebelbeestjes zitten overal. Mooie bloemen en geurige planten trekken de aandacht.

Samen-werken
Kinderen komen spontaan een handje toesteken, leren materiaal uit te wisselen zodat iedereen eens kan harken, scheppen, met de kruiwagen rijden. Ze leren een taak afwerken. Ze nemen verantwoordelijkheid.

Enzovoort x 1000

Kris


Een ander interessant boek met veel technische informatie is "De schoolspeelplaats"
met ideeën en adviezen voor een concrete aanpak ( boek 167 blz.Peter Dekeyser, uitg. Garant, Leuven-Apeldoorn, 1998 isbn 90-5350-594-6)




1 opmerking:

starbender zei

Just surfed in, & love the photos. Your kids are adorable.